Terug naar Nieuws
Naar vorige pagina

Gepubliceerd op 08.07.2024

Projectmedewerker gezocht!

Archiefpunt vzw – Wie zijn wij?

Archieven zijn zoveel meer dan stoffige papieren in ringmappen. Het zijn ook liefdesbrieven, foto's die persoonlijke verhalen vertellen, dagboeken die een intieme inkijk geven in iemands leven, en objecten met een bijzondere herkomst. Archiefpunt is een netwerkorganisatie en steunpunt voor de Vlaamse en Brusselse archiefsector. Onze missie is om mensen bewust te maken van de grote waarde van archieven. We verzamelen data over privaatrechtelijke archieven en collecties in de digitale archiefbank, in samenwerking met verschillende partners. We geven advies en ondersteuning aan iedereen die hulp nodig heeft bij alles wat met archiveren of archiefonderzoek te maken heeft. Daarnaast zetten we in op projecten en communicatiecampagnes die onze liefde voor archief delen met het grote publiek.

Functieomschrijving

Ons team is op zoek naar een projectmedewerker voor ons oorlogsdagboekenproject. Met dit project willen we zoveel mogelijk Vlaamse en Brusselse dagboeken uit de Tweede Wereldoorlog verzamelen op een digitaal platform. Deze dagboeken, die vaak nog in privébezit bewaard worden, lopen het risico om onherroepelijk verloren te gaan. Archiefpunt bewaart, samen met jou, deze bijzondere persoonlijke getuigenissen voor toekomstige generaties.

Verantwoordelijkheden

Als projectmedewerker ben je, samen met de projectcoördinator Koen Aerts, verantwoordelijk voor het succes van het project. Je taken omvatten:

1. Inventariseren van oorlogsdagboeken

  • Inventariseren van bestaande collecties oorlogsdagboeken bij archiefbeheerinstellingen.
  • Helpen bij het opstellen van een metadatamodel voor de geïnventariseerde dagboeken, waarbij verschillende standaarden zoals Records in Context of SPECTRUM worden overwogen.
  • Onderzoeken van de relevantie van verschillende digitaliseringsmogelijkheden, zoals Handwritten Text Recognition, Named Entity Recognition en Named Entity Linking.

2. Uitbouwen van een duurzaam partnernetwerk

  • Onderhouden van contacten met archieven, erfgoedcellen en lokale erfgoedgemeenschappen rondom het verzamelen van dagboeken.
  • Coördineren van verzameldagen en scandagen door heel Vlaanderen en Brussel.
  • Coördineren van de projectvrijwilligers in hun taken.
  • Beheren van de webcontent op oorlogsdagboeken.be.

3. Meeschrijven aan protocollen en overeenkomsten

  • Protocol voor het fysiek en digitaal verzamelen van de dagboeken.
  • Protocol voor het herbestemmen van gevonden dagboeken bij archiefbeheerinstellingen.
  • Overdracht- of schenkingsovereenkomst voor het overhandigen van dagboeken.

4. Nauw samenwerken met de projectcoördinator

  • Notuleren tijdens bijeenkomsten van de stuurgroep.
  • Zorg dragen voor het naleven van de planning en de budgettering.
  • De projectcoördinator op de hoogte houden van de voortgang van het project.

Jouw profiel

Je hebt een Master in Humane Wetenschappen of beschikt over aantoonbare gelijkwaardige ervaring. Bovendien is een sterke affiniteit met de thematiek van de Tweede Wereldoorlog vereist.

Vaardigheden

  • Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden.
  • Je bent sterk in plannen en organiseren.
  • Je hebt ervaring met financieel beheer.
  • Je kunt goed omgaan met mensen en hebt sterke interpersoonlijke vaardigheden.
  • Je hebt een talent voor netwerken en het onderhouden van contacten.
  • Je bent flexibel en kunt je makkelijk aanpassen aan veranderende omstandigheden.
  • Je denkt creatief en bent oplossingsgericht.
  • Je hebt een ondernemende instelling en neemt graag initiatief.
  • Je voelt je sterk betrokken bij de organisatie en haar missie.

Pluspunten

  • Ervaring in projectwerk en -management.
  • Ervaring met egodocumenten.
  • Ervaring met archief- en erfgoedbeheer.
  • Kennis van digitale archiefinfrastructuur zoals archiefbeheersystemen, digitale depots en metadatastandaarden.

Aanbod

  • Een voltijdse job (37,5 uur) voor 1 jaar, met mogelijkheid tot verlenging.
  • Een organisatie in volle ontwikkeling met veel ruimte voor eigen initiatieven.
  • Een perfecte kans om een sterk netwerk uit te bouwen in de Vlaamse erfgoedsector.
  • Verloning en verlofregeling volgens het Paritair Comité 329.01.
  • Flexibele werktijden, telewerk en vakantieregeling.
  • Gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer en fietsvergoeding.

Plaats van tewerkstelling

Keuze uit het kantoor in Gent of Antwerpen, met regelmatige mogelijkheid tot telewerken. Je zult regelmatig werkbezoeken afleggen aan partnerarchieven en dienstverlenende organisaties van het oorlogsdagboekenproject in Gent, Brussel, Leuven, Antwerpen en Mechelen.

Hoe solliciteren?

Heb je interesse om deel uit te maken van Archiefpunt en het oorlogsdagboekenproject? Stuur dan voor 7 augustus 2024 je cv en motivatie naar info@archiefpunt.be. De gesprekken vinden na selectie plaats in de derde week van augustus.

Meer weten?

Heb je vragen over de procedure, neem dan contact op via info@archiefpunt.be. Na een selectie op basis van het jobprofiel vinden gesprekken met de geselecteerde kandidaten plaats.

Gelijke kansen

Archiefpunt voert een gelijkekansenbeleid. Kwaliteiten van mensen zijn doorslaggevend, ongeacht hun gender, afkomst, handicap of leeftijd.